Grü.N.B.S.1
Zbudowany w klasie odporności C, służył do dowodzenia odcinkiem.
Grü.N.2
Zbudowany w klasie odporności C jako jednokomorowy schron bojowy. Jego zadaniem była osłona stanowiska dowodzenia znajdującego się w bunkrze Grü.N.B.S.1.
Grü.N.4
Położony nad rezerwatem Wydrowe Łęgi, jednokomorowy schron zbudowany w klasie odporności C. Wraz z położonym nieopodal schronem Grü.N.5, poprzez ostrzał z ckm uniemożliwiał przeciwnikowi przeprawę przez mokradła.
Grü.N.5
Położony nad rezerwatem Wydrowe Łęgi jednokomorowy schron zbudowany w klasie odporności C. Wraz z położonym nieopodal schronem Grü.N.4, poprzez ostrzał z ckm uniemożliwiał przeciwnikowi przeprawę przez mokradła.
Schron osłaniający studnię
Wybudowano go w 1934 r. Otwór wejściowy wyposażony był niegdyś w dwudzielne drzwi stalowe. Wewnątrz schronu zainstalowana była ręczna pompa wodna.
Odcinek Plotzsee (sygnatura Pl.)
Schrony odcinka Pl. zgrupowane były w dwóch punktach oporu. Pierwszy obejmował cztery schrony położone między doliną rzeki Płocicznej a jeziorem Płociowym, a drugi między jeziorami Marty i Płociowym. Za obydwoma punktami oporu wybudowano bierne schrony dowodzenia osłaniane przez niewielkie jednosektorowe schrony bojowe.
Odcinek Zietenfier (sygnatura Zie.)
Sygnatura odcinka taktycznego Zie. nawiązuje nazwy nieistniejącej dziś osady Zietenfier (pol. Sitno). Ten stosunkowo niewielki odcinek ciągnął się wzdłuż rzeki Płociczna od ujścia Runicy do dużego zakola Płocicznej na wschód od jeziora Tuczno. W północnej części odcinka znajdowały się dwa mosty (dziś nie istnieją) na Płocicznej i na Sitnieńskiej Strudze. Biegła tędy droga z Sitna […]
Odcinek Ruhnenfliess (sygnatura Ru.)
Odcinek taktyczny o sygnaturze Ru. nawiązuje do nazwy rzeczki Runica, niem. Ruhnenfliess. Fortyfikacje tego odcinka zaczynały się nad jeziorem Tuczno, w dawnym Tuczeńskim Lesie Miejskim (niem. Tützer Stadtwald), a kończyły przy ujściu Runicy do Płocicznej. W obu tych miejscach w 1945 r. były przeprawy mostowe. Dziś most w pobliżu ujścia nie istnieje. Trzeci most przez […]
Odcinek Klein Galgenberg West (sygnatura Kl.Ga.W)
Stosunkowo krótki odcinek taktyczny Klein Galgenberg West Kl.Ga.W (tłum. Mała Góra Szubieniczna Zachód) ciągnie się od południowego skraju Strzalin do Jeziora Liptowskiego, a następnie północnym brzegiem tego zbiornika wodnego. Odcinek liczył tylko cztery schrony bojowe, przy czym trzy z nich posiadające wyższą klasę odporności B1 broniły pasa terenu między drogą do Strzalin a Jeziorem Liptowskim. […]
Grupa Warowna Góra Szubieniczna odcinek taktyczny Wału Pomorskiego o sygnaturze Gr.Ga.
Podziemny kompleks Grupy Warownej Góra Szubieniczna wybudowano w latach 1935-1938. Jest największym tego typu obiektem na Wale Pomorskim (całkowita długość wyrobisk 800-900 m). Ten rozproszony B-Werk składał się z dwóch bloków wejściowych połączonych korytarzem głównym, dwóch bloków obserwacji artyleryjskiej oraz pięciu bloków bojowych. Bloki obserwacyjne wyposażone były w kopuły pancerne 44P8 i 21P7. Trzy bloki […]
Odcinek Klein Galgenberg (sygnatura Kl.Ga.)
Klein Galgenberg, czyli Mała Góra Szubieniczna. Analiza dawnych map wskazuje, że nie było wzgórza o takiej nazwie. Na mapach znajdziemy jedynie wzgórze 152,3 o nazwie Galgenberg. Trudno dziś powiedzieć, czy w tym miejscu faktycznie wymierzano sprawiedliwość złoczyńcom, czy też dawna nazwa powstała w wyniku miejscowej legendy. Odcinek Kl.Ga położony był na wschód od właściwego wzgórza […]
Odcinek Klepelseen (sygnatura Kle.)
Obejmuje schrony znajdujące się w okolicach jeziora Mały Klepel. Przesmyk między jeziorami Klepel Mały i Duży jest pomniejszony o tereny bagienne. Nie ma tam dróg, a dodatkową przeszkodę stanowi strumień łączący jeziora.
Odcinek Straucheide West (sygnatura Strau.W.)
Nazwa odcinka nawiązuje do niemieckiego określenia lasu, przez który przebiegają fortyfikacje. Chodzi o Strauchheide lub inaczej Harmelsdorfer Strauchheide. Polski odpwiednik tej nazwy to Las Rutwicki. Tylko trzy spośród jedenastu schronów tego odcinka mają zachowane oryginalne sygnatury: Strau.W.1, Strau.W.13 i Strau.W.15. Te oznaczenia pozwalają nam określić wielkość odcinka, którego fortyfikacje miały zapobiec posuwaniu się przeciwnika leśnymi […]
Magazyny T-7
Pod koniec lat sześćdziesiątych XX w. polskie bataliony inżynieryjno-budowlane zbudowały w Brzeźnicy-Kolonii dwa magazyny T-7. Budowle te nie są dziś dostępne dla zwiedzających. Można je obejrzeć jedynie z zewnątrz. Osoby zainteresowane mogą jednak udać się do Muzeum Zimnej Wojny Podborsko 3001 gdzie zachowane w doskonałym stanie obiekty można zwiedzić z przewodnikiem. Schrony T-7 składały się z […]
Ruiny mostu kolejowego
Most ten był elementem linii kolejowej łączącej Jastrowie z Czaplinkiem. Oddano ją do eksploatacji 1 października 1908 r. Na całej długości była jednotorowa o standardowym rozstawie torów. Jej historia jest bardzo krótka, gdyż w 1945 r. została rozebrana przez sowieckie Bataliony Zdobyczy Wojennej, a jej elementy wywieziono na wschód.
Dro.S.5
Dro.S.5 posiadał pomieszczenie dla drużyny piechoty, izbę bojową osłoniętą płytą pancerną oraz przedsionek, do którego prowadziły dwa wejścia. Na ścianie przedsionka zachowała się oryginalna sygnatura tego obiektu. Bardzo dobrze widoczna jest też równia ogniowa.
Dro.S.4
W tym schronie był na stałe zamontowany ckm MG08/15, obiekt zniszczony w znacznym stopniu. Jednosektorowy schron podczas walk w lutym 1945 roku okazał się bezużyteczny. Jak mówi Arno Hedtkem, który walczył w tym miejscu: Jesienią służył zapewne jako pomieszczenie ochronne i do odpoczynku tym ludziom, którzy pracowali tutaj przy wykonywaniu robót budowlanych i okopów, gdyż […]
Dro.S.3
Niewielki jednosektorowy schron Dro.S.3 jest znakomicie usytuowany na dominującym wzgórzu. Dziś przedpole stanowiska ogniowego jest zalesione, ale w 1945 r. celowniczy karabinu maszynowego miał znakomite pole ostrzału. To samo można powiedzieć o stanowiskach ogniowych będących elementami pierwszej linii okopów. Schron skutecznie ostrzeliwał polskie bataliony, które rankiem 5 lutego przebijały Wał Pomorski na północ od Jeziora […]
Dro.S.1
Schron jest bardzo zniszczony. W wyniku wysadzania przez saperów zerwany został strop. Był to stosunkowo niewielki obiekt z przedsionkiem i izbą bojową dla obsługi ckm MG08. W elewacji wejściowej zachowały się wsporniki na siatkę maskującą, na których spoczywają nawet jej fragmenty.
Odcinek Drogenfliess Süden (sygnatura Dro.S)
W fachowych publikacjach dotyczących teg odcinka umocnień znajdziemy rozwinięcie symbolu odcinka Dro.S. jako Drogen Strom, co miałoby znaczyć Strumień Drogen. Wątpliwość budzi jednak fakt, że rzeczka figurowała na wszystkich mapach jako Drogenfliess (czyli rzeka Drogen). Na mapie z połowy XIX w. użyto natomiast nazwy Dräger Bach. Zarówno słowo Fliess jak też Bach oznaczają strumień. Właściwym […]
Da.10
Da.10 nie posiadał pomieszczenia pogotowia dla żołnierzy piechoty i składał się jedynie z izby bojowej i przedsionka z jednym wejściem. Schron ten jest całkowicie zniszczony.
Da.9
Schron Da.9 składał się z trzech pomieszczeń: przedsionka, izb żołnierskiej (inaczej pogotowia) i bojowej. Do będącego jednocześnie śluzą przeciwgazową przedsionka wchodziło się przez dwa wejścia osłaniane wewnętrznymi strzelnicami broni ręcznej. Elewacja wejściowa zachowała się w dostatecznym stopniu, lecz ściana oddzielająca przedsionek od izby pogotowia jest zniszczona eksplozją. W izbie tej zachowały się haki na prycze […]
Da.8
Obiekt Da.8 położony malowniczo nad brzegiem jeziora, jest poważnie uszkodzony, ale można zidentyfikować typowe elementy tego typu budowli. Obsługa ciężkiego karabinu maszynowego (ckm) prowadziła ogień w jednym sektorze. Obiekt składał się z przedsionka i izby bojowej, w której walczyła załoga złożona zwykle z dowódcy w stopniu podoficera oraz celowniczego i amunicyjnego karabinu maszynowego. Do przedsionka […]
Schron Ra.6
Schron jednosektorowy; wzniesiony w 1935 r.; składał się tylko z przedsionka oraz izb dla drużyny piechoty i bojowej;
Schron Ra.5
Schron jednosektorowy; wzniesiony w 1935 r.; składał się tylko z przedsionka i izby bojowe