WARTO ZOBACZYĆ – wiszące mosty w Wałczu i Jastrowiu

_____
Most Kłosowski w Wałczu
  • Most Kłosowski spina w najwęższym miejscu dwa brzegi jeziora Raduń. Wcześniej, na miejscu obecnej stalowej konstrukcji, istniał drewniany most zbudowany zimą 1890/1891. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy i licznie odwiedzający ówcześnie niemieckie miasto turyści mogli wygodnie spacerować po Bukowinie i Lesie Kłosowskim, od którego most przyjął swoją nazwę.
  • Na początku XX wieku jeden z mieszkańców Wałcza, czyli niemieckiego Deutsch Krone, podarował miastu dwa statki parowe. Ich wysokie kominy powodowały, że nie mogły one przepyłwać pod mostem, dlatego należało go przebudować. Dzięki wprowadzonym modyfikacjom most stał się jeszcze bardziej malowniczy.
  • Most Kłosowski uległ zniszczeniu w wyniku działań wojennych. W 1978 roku powstał na jego miejscu obecnie znany stalowy most wiszący, który tym razem nie stanowi żadnej przeszkody dla statków pływających po jeziorze. Od wiosny do jesieni, przy sprzyjającej pogodzie, na wodach jeziora Raduń odbywają się turystyczne rejsy statkiem.
_____
Most wiszący nad rzeką Gwdą
  • Most wiszący powstał, aby umożliwić w tym miejscu transport kolejowy.
  • W 1914 roku Pruskie Koleje Państwowe (Preussische Staarsbahnen) oddały do użytku linię kolejową na trasie Jastrowie – Węgierce, którą rozbudowano o odcinek łączący Węgierce z Wałczem. Dzięki powstaniu linii kolejowej wzdłuż brzegu rzeki Gwdy rozwinął się przemysł związany z eksploatacją tutejszych lasów (np. fabryka tektury w Tarnówce otwarta w 1914 roku). Przystąpiono również do budowy elektrowni wodnych na rzece.
  • Za powstanie wiszącego mostu odpowiedzialna była szczecińska firma J. Gollnow u. Sohn. Stalowy, kratownicowy most z dolnym przęsłem parabolicznym przenosił jeden tor kolejowy. Konstrukcję osadzono na betonowych przyczółkach na wysoko usypanych nasypach.
  • W lutym 1945 roku most został uszkodzony przez wycofujące się wojska niemieckie. Najnowsze, niedawno ujawnione źródła podają, że most został jedynie podsadzony i dopiero przy próbie przeprawy wojsk polskich oberwał się i zawisł.
  • Po zakończeniu II wojny światowej linia kolejowa Jastrowie – Węgierce została rozebrana, a szyny, podkłady kolejowe i inne elementy linii wywieziono do ZSRR.
  • Ze względu na trudności związane z demontażem, uszkodzony most pozostawiono na zniszczonych przyczółkach. Do dzisiaj można więc obserwować malowniczą ruinę dawnego mostu.
Ta strona używa Cookies, przeglądanie jej oznacza zgodę na ich używanie zgodnie z naszą Polityką prywatności.