Środy z historią!

Opowieści ciąg dalszy…
.
Zapraszamy na kolejną odsłonę #środa_z_historią!
.
Schron-garaż armat ppanc
.
Ważne odcinki pozycji pomorskiej posiadały także stanowiska armat ppanc. Na Pozycji Pomorskiej stosowano typowe armaty polowe, które miały prowadzić ogień z otwartych stanowisk. Zapole Grupy B-Werków Grupa Warowna Cegielnia – Skansen Fortyfikacyjny ma zbudowany schron-garaż dla armat ppanc, który stanowi wyjątek w skali całej Pozycji Pomorskiej. Jest to jedyny schron-garaż dla dwóch armat przeciwpancernych. (Garaż znajdujący się na zapolu B-Werk Marianowo miał już tylko miejsce na jedną armatę.) Warto zwrócić uwagę, że jest to jedyny schron-garaż, który posiadał pomieszczenie dla drużyny piechoty.
.
Elewacja schronu liczy 20m długości. Schron-garaż został zbudowany w średniej odporności B1. W schronie znajdowało się sześć pomieszczeń: dwa garaże dla armat przeciwpancernych, centralna część przeznaczona była dla drużyny piechoty oraz dwóch działonów obsługujących armaty. Obok znajdowała się mała izba dowódcy. Do wnętrza obiektu prowadziły dwa wejścia, za którymi znajdował się długi korytarz. W schronie-garażu mogło przebywać 25 żołnierzy niemieckich – stanowili oni odwód dowódcy odcinka.
.
Garaże przeznaczone były dla armat przeciwpancernych typu Pak 36, które stanowiły typowe wyposażenie oddziałów piechoty niemieckiej. Zachowane skrzydła elewacji schronu pozwalają dostrzec resztki oryginalnego farbomaskowania wraz z kawałkami profili stalowych, które służyły do rozpinania siatek nad wejściami.
Warto zwrócić uwagę na dwie komory przeznaczone na ładunki wybuchowe (skośne kanały przy drzwiach garaży przeznaczone do samozniszczenia).
.
Co ciekawe, schron-garaż ma nadal zachowane nisze lampowe w ścianach pomieszczenia dowódcy…
Ta strona używa Cookies, przeglądanie jej oznacza zgodę na ich używanie zgodnie z naszą Polityką prywatności.